• Drukte spreiden in de supermarkt

MENSEN STIMULEREN OM IN DE DALUREN BOODSCHAPPEN TE DOEN.

 

UITDAGING

Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat mensen het lastig vinden om de coronamaatregelen na te leven tijdens het boodschappen doen. Vooral wanneer het druk is in de supermarkt, vinden mensen het lastig om 1,5m afstand te houden tot elkaar. Aan Inspire to Act is gevraagd om een gedragsinterventie te ontwikkelen om drukte in de supermarkt beter te spreiden.

 

GEDRAGSINTERVENTIE

Inspire to Act heeft de gedragsinterventie IK SHOP IN DALUREN! ontwikkeld. Tijdens piekuren hebben we interventiesetjes uitgedeeld bij een Vomar supermarkt in Haarlem, bestaande uit een maaltijdplanner met boodschappenlijst, een banner pen en een informatieflyer. De maaltijdplanner en pen herinneren mensen thuis aan het gewenste gedrag (in daluren -rustige uren- boodschappen doen) en stimuleren de sociale norm. De informatieflyer versterkt de sociale norm en geeft informatie over de dalurenloterij. In de supermarkt hebben we posters opgehangen voor de zichtbaarheid.

Op alle middelen staat het piek- en dalurenschema afgebeeld, zodat mensen eenvoudig kunnen zien wanneer het druk en rustig is in de supermarkt. Met de kleurenvisualisatie brengen we met emoties de gevoelswaarde van drukte over.

 

RESULTAAT

De gedragsinterventie zorgt ervoor dat het rustiger wordt in de piekuren en drukker in de daluren. Daarnaast zorgt de gedragsinterventie voor een afname van 32% van het aantal ‘zeer drukke’ uren.

 

Rustiger in piekuren en drukker in daluren.

 

 

Afname van 32% van het aantal ‘zeer drukke’ uren.

 

 

 

OPDRACHTGEVER DG Samenleving en COVID-19

JAAR 2021

IN SAMENWERKING MET Novi Mores, Behavioural Insights en Måke

MET DANK AAN Vomar Voordeelmarkt

OPDRACHT Analyse, interventieontwikkeling & effectmeting